Polski system zamówień publicznych, w ślad za unijnymi regulacjami, od kilku lat doświadcza dynamicznych zmian. Jeszcze dekadę temu wystąpienie z ofertą przetargową wiązało się z cotygodniowymi delegacjami lub korzystaniem z usług kurierów. Dzisiaj wszelkie sprawy możemy załatwić przy pomocy internetu. Elektronizacja zamówień publicznych ma za zadanie uczynić proces składania ofert prostszym i bardziej przejrzystym, co ma przyczynić się do osiągnięcia inteligentnego i trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Czy wprowadzane systematycznie zmiany są korzystne dla Wykonawców?
Zamówienia publiczne w 2021 roku – nowe zmiany
1 stycznia 2021 roku weszły w życie zapisy Ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych. Liczący ponad dwieście stron dokument wprowadza precyzyjne zapisy, upraszcza procedury przetargowe oraz stawia na bezpieczeństwo wykonawców i podwykonawców. Najważniejszą zmianą jest z pewnością nowy próg, od którego należy stosować procedury określone w ustawie. Z dotychczasowych 30 tys. euro netto, zmienił się na wartość wyrażoną w polskiej walucie i wynosi 130 tysięcy złotych. Także od tego roku oficjalnie i nieodwołalnie każde postępowanie musi być prowadzone w formie elektronicznej. Wszystkie oferty jakie zamierzają wysłać Wykonawcy na przetargi, muszą być dostarczane elektronicznie. Propozycje emitowane w formie papierowej będą automatycznie odrzucane przez Zamawiających. Czy to koniec zmian?
Co z trybem podstawowym i zadawaniem pytań?
Wiele przedsiębiorstw aktywnie uczestniczących w przetargach zaskoczyło wprowadzenie instytucji trybu podstawowego. Jego wdrożenie wiąże się z usunięciem najpopularniejszego do niedawna trybu przetargu nieograniczonego. Tryb podstawowy może przyjąć trzy różne warianty – pierwszy nie dopuszcza negocjacji, drugi z negocjacjami fakultywnymi , a trzeci z negocjacjami obligatoryjnymi. To właśnie możliwość dostosowania odpowiedniego wariantu do konkretnego zamówienia, jest największą zaletą nowego rozwiązania.
Nowe nazewnictwo w przetargach to nie jedyna niespodzianka. Istotna zmiana nastąpiła także w zakresie możliwości zadawania pytań do SIWZ lub SWZ. Okres na rozwianie wszelkich wątpliwości jest obecnie jednoznacznie określony i upływa na cztery dni przed terminem składania ofert. Zamawiający, podobnie jak to miało miejsce wcześniej, jest zobowiązany do udzielenia wszelkich wyjaśnień złożonych w danym terminie. Ma to robić niezwłocznie, ale nie później niż na dwa dni przed terminem składania oferty. Jeśli data zostanie przekroczona, obowiązkowo należy wydłużyć termin składania ofert.
Czy wprowadzone zmiany są korzystne dla Wykonawców?
Choć nowa ustawa Pzp wprowadza szereg dodatkowych zmian, to właśnie te wymienione są najważniejsze dla Wykonawców szukających dodatkowego zlecenia dla firmy. Elektronizacja regulowana przez obecne przepisy prawne, wiąże się z nowymi obowiązkami, które początkowo mogą sprawiać pewne problemy. Przede wszystkim większość zapisów przetargowych wymaga obligatoryjnego stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. To rozwiązanie wymaga zawarcia odpowiedniej umowy z dostawcą, uiszczeniem określonej w cenniku opłaty oraz wyjazdu do punktu KIR, w celu potwierdzenia swojej tożsamości. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej w przypadku większych organizacji, gdzie podpisy musi złożyć wiele członków zarządu, prokurentów czy pełnomocników. W tej sytuacji inwestycja w podpisy kwalifikowane to wydatek nawet kilku tysięcy złotych rocznie.
Kolejnym wyzwaniem dla Wykonawców jest brak centralizacji platform zakupowych. Każdy Zamawiający może wybrać własną, na ogół komercyjną platformę, na której systematycznie zamieszcza swoje przetargi. Z punktu widzenia Wykonawcy rości to dwa problemy. Po pierwsze na poszukiwanie odpowiednich zleceń musi poświęcić więcej czasu. Po drugie każde oprogramowanie działa nieco inaczej, przez co niezbędne jest poznanie instrukcji obsługi każdej z osobna.
Ostatnim ważnym wyzwaniem stojącym przed osobami szukającymi zlecenia dla firm jest sama procedura składania oferty. To już nie tylko przygotowanie odpowiednich formularzy, katalogów i skanów zaświadczeń. Obecnie należy je także podpisać w odpowiedni sposób, zmieścić w archiwum, zaszyfrować, a następnie przedłożyć przy pomocy formularza online, który wymaga posiadania ePUAP. Wszystkie te działania wymagają dokładności i posiadania odpowiedniej wiedzy.
Jak ułatwić sobie poszukiwanie zleceń dla firmy?
Zakup certyfikowanych podpisów kwalifikowanych to rzecz oczywista, podobnie jak zapoznanie się z procedurą kompletowania dokumentacji i składania ofert. Tych kroków nie unikniemy, jeśli chcemy skutecznie pozyskiwać zlecenia dla firmy z zamówień publicznych. Jak jednak odnaleźć interesujące nas przetargi? Gdzie szukać zamówień spełniających nasze oczekiwania? Pomocny może okazać się serwis http://www.oferent.com.pl. To zaawansowane narzędzie, które zbiera informacje o aktualnych przetargach z licznych stron, platform oraz ogłoszeń. Przy pomocy wygodnego filtra w prosty sposób dostosujemy otrzymane wyniki do naszych potrzeb. Serwis pozwala także na przeglądanie zamówień archiwalnych oraz wyszukanie zleceń prywatnych. Wyróżnikiem na rynku jest z pewnością możliwość nawiązania współpracy z podwykonawcami, a także opcja zaprezentowania firmy w codziennym newsletterze kierowanym do Klientów usługi Przetargi. Narzędzie posiada możliwość skorzystania z darmowego okresu testowego. To pierwszy krok na drodze do pozyskiwania nowych zleceń dla firmy!
Czytaj też:
Co obejmuje ubezpieczenie szkolne?
Jak wybrać agregat prądotwórczy? 3 proste rady
Sala idealna na szkolenie