Mimo rozpoczynającej się przerwy zimowej w realizacji robót drogowych, wykonawcy inwestycji na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego będą kontynuować te prace na które pozwolą warunki pogodowe – zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Prowadzone będą m.in. roboty rozbiórkowe moście w Sandomierzu, planowane są roboty mostowe na budowie obwodnicy Wąchocka i obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego.
Wszystko zależy od pogody
Zgodnie zapisami kontraktów przerwa zimowa w prowadzeniu robót budowlanych trwa od połowy grudnia do połowy marca następnego roku. Jednak wykonawcy często deklarują kontynuację wybranych asortymentów prac, na prowadzenie których pozwalają warunki atmosferyczne.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych kontynuowane będą roboty rozbiórkowe na przeznaczonym do rozbudowy moście w Sandomierzu w ciągu DK77. Wykonawca obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42 planuje wybrane prace na obiektach inżynierskich i niektóre roboty branżowe, jeśli zimowa aura nie przeszkodzi w ich realizacji. Podobnie zakłada wykonawca obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9, który planuje roboty zbrojeniowe na obiektach mostowych, a nawet roboty ziemne pod warunkiem sprzyjających prognoz.
DK9 – obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Inwestycja za ok. 53 mln zł jest realizowana od 2020 roku w systemie Projektuj i buduj. Od roku trwają roboty budowlane na odcinku o długości ok. 2,7 km. Ich zaawansowanie osiągnęło półmetek. Na dwóch odcinkach jednojezdniowego ciągu głównego o łącznej długości ok. 1 km oraz rondzie przebudowywanego węzła wykonana została podbudowa z kruszywa.
Na pozostałych fragmentach budowanej trasy trwają roboty ziemne. Na czterech odcinkach wykonane zostały nasypy przeciążeniowe dla konsolidacji gruntów. Jeden z nich już został rozebrany. Wykonane są sieci wodociągowe, gazociągowe i kanalizacyjne,. Wybudowane zostały dwa przepusty i obiekt mostowy z elementów prefabrykowanych.
Kolejne trzy mosty mają fundamenty i przyczółki, wykonywane są szalunki i zbrojenia pod betonowanie płyt ustrojów nośnych. Gotowe są także fundamenty wiaduktu nad droga powiatową. Ułożony jest już pierwszy odcinek podbudowy bitumicznej, roboty bitumiczne planowane są od przyszłego roku. również w przyszłym roku rozpocznę się budowa ronda na DK9.
Zakończenie inwestycji realizowanej w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych planowane jest w kwietniu 2024 r.
DK42 – obwodnica Wąchocka
W ramach inwestycji za blisko 284 mln zł. budowany jest odcinek dwujezdniowej drogi głównej ruchu przyspieszonego o długości ok. 11,7 km biegnący nowym śladem. Zakończenie inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic planowane jest w listopadzie 2024 r.
W br. realizowane były roboty ziemne i pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej oraz warstwy wiążącej na ciągu głównym. Wcześniej wykonawca wybudował drogi technologiczne w śladzie przyszły dróg dojazdowych i przełożenia sieci. Obecnie nasypy wykonane są w 50 proc., wykopy w 40 proc. Na odcinkach o długości ok. 4 km wykonana została podbudowa z kruszywa, na ok. 2 km trasy ułożona została podbudowa bitumiczna, wykonany został także pierwszy 700-metrowy odcinek warstwy wiążącej o dł. ok 700 metrów.
W ramach inwestycji wybudowanych zostanie 11 obiektów mostowych i 4 przepusty ekologiczne. W tym roku rozpoczęły się prace przy budowie fundamentów i podpór 5 mostów i wiaduktów, dwa z nich mają część konstrukcji ustroju nośnego. W grudniu wykonawca uzyskał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie optymalizacji projektowych, co pozwoli m.in. na prowadzenie robót przy pozostałym obiektach mostowych.
Aktualne zaawansowanie robót zbliża się do 25 proc.
DK77 – most w Sandomierzu
Inwestycja za ok. 70 mln zł realizowana jest w systemie Projektuj i buduj od ub. roku. Pierwsze prace rozbiórkowe na przeznaczonym do rozbudowy moście rozpoczęły się we wrześniu br. Wykonawca rozpoczął je od frezowania istniejącej nawierzchni, rozbiórek w obrębie chodników i demontażu oświetlenia. Stopniowo demontowane są elementy górnej konstrukcji mostowej. Prace rozbiórkowe prowadzone są zarówno na obiekcie, jak i pod konstrukcją.
Wykonane zostały w tym celu tymczasowe podpory, które posłużą także w czasie prac budowlanych. Górna konstrukcja starego mostu zostanie rozebrana, a istniejące podpory wzmocnione. Wykonawca kontynuuje prace związane z przełożeniem mediów czyli sieci, które były podwieszone do starego obiektu. Sieci kanalizacyjne, wodociągowe i teletechniczne poprowdzone zostały tymczasowo zabezpieczonym kanałem po nowym moście wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego.
W listopadzie przełączone zostały główne sieci teletechniczne, w grudniu wodociągowe i kanalizacyjne, trwają przygotowania do przepięcia sieci gazowniczej. Gazociąg poprowdzony został docelowo pod dnem rzeki. Główny kanał został wykonany metodą przewiertu Po przełożeniu mediów wykonawca kontynuował będzie roboty rozbiórkowe.
Równolegle z robotami rozbiórkowymi, kontynuowane są prace na dokumentacją dla włączenia mostu do układu komunikacyjnego miasta.
Źródło: GDDKiA Kielce