Polityka

Rządowa spółka obiecuje wielkie kolejowe inwestycje w świętokrzyskiem. Ale jeśli w ogóle dojdą do skutku, to nie prędko

Opublikowano

-

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE fot. pixabay / CC0 Creative Commons

Rządowa spółka powołana do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego obiecuje wielkie inwestycje kolejowe w województwie świętokrzyskim. Na nieco ponad miesiąc przed wyborami jej przedstawiciele przyjechali do Kielc by skonsultować plany. Sprzyjające partii rządzącej media zapowiadają komunikacyjną rewolucję i wielkie inwestycje, a tymczasem okazuje się, że budowa nowych linii można nastąpić dopiero po 2035 roku. Pod warunkiem, że sam Centralny Port Komunikacyjny w ogóle zostanie wybudowany.



Organizatorzy rozpoczętych w regionie konsultacji informują, że ich celem jest przedstawienie planowanego przebiegu nowych linii kolejowych oraz rozpoczęcie dyskusji w zakresie m.in. wpływu proponowanych rozwiązań na kierunki regionalnego rozwoju oraz politykę przestrzenną.

Z przedstawionych propozycji wynika, że na obszarze województwa świętokrzyskiego powstać miałby zupełnie nowe trzy nowe linie kolejowe, a kilka innych zostałoby przebudowanych.

Pierwszą z nowych inwestycji jest budowa torów między Kielcami a Wąsoszem Koneckim koło Końskich. Niespełna 30-kilometrowy odcinek miałby umożliwić pociągom jadącym z Kielc wjazd na Centralną Magistralę Kolejową. Proponowane są dwa rozwiązania połączenia tego odcinka z dworcem w Kielcach. Pierwsze to włączenie się w istniejąca linią kolejową w okolicach Zagnańska, drugie to budowa torów przez Kostomłoty, w rejonie Targów Kielce, przez Herby i włączenie się w istniejącą infrastrukturę w rejonie stacji Kielce-Ślichowice.

Kolejna inwestycja zakłada budowę torów między Buskiem-Zdrój a Tarnowem. Ostatnia to połączenie Ostrowca z Radomiem.

Nie tak szybko…

Realizacja tych planów jest jednak dość odległa i… stoi pod znakiem zapytania. Warunkiem realizacji inwestycji jest samo powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego, a to zależy od dostępnych pieniędzy oraz decyzji kolejnych rządów.

Jeśli do inwestycji jednak dojdzie, spółka odpowiadająca za jej przygotowanie szacuje, że budowa nowych linii kolejowych w województwie świętokrzyskim mogłaby nastąpić w latach 2035 – 2040.

 

Poniżej zamieszczamy slajdy z prezentacji przedstawionej podczas spotkania w Kielcach.





Źródło slajdów: CPK / um.kielce.pl

 

Popularne artykuły

Exit mobile version