W minionym roku w Kielcach doszło do 89 wypadków z udziałem rowerzystów. To najwięcej od 2018 roku, kiedy odnotowano ich 114. W kolejnych latach było to: 79 (2019r.), 66 (2020r.) i 77 (2021r.) – wynika z raportu „Miasta dla rowerzystów 2023” opracowanego przez CentrumRowerowe.pl.
Z zestawienia wynika też, że od lat każdego roku w Kielcach przybywa dróg dla rowerów. W 2018 roku było ich 51 km, a w ubiegłym już 86 km.
Spośród 20 przeanalizowanych miast, to Kielce i Kraków najmocniej inwestowały w infrastrukturę rowerową.
– W Kielcach możemy mówić o wzroście wydatków na poziomie 224,83% rok do roku. Przekłada się to na najwyższy procent wśród wszystkich miast, który został przeznaczony na omawiany cel, wynosi on aż 0,63%. Większość z prowadzonych działań skupia się na realizacji założeń programu „Kielecki Rower Miejski”, którego łączna wartość wynosiła 21,5 mln zł – informuje CentrumRowerowe.pl.
Co ciekawe, Kielce mają też jeden z najwyższych wskaźników projektów rowerowych w budżecie obywatelskim. 21 procent wybranych przez mieszkańców projektów do realizacji dotyczył właśnie projektów rowerowych. Większy ich udział odnotowano tylko we Wrocławiu i w Szczecinie.
Niezbyt dobrze miasto wypadło w zestawieniu opłat za wypożyczenie roweru miejskiego. W Kielcach za pierwsze 20 minut trzeba zapłacić złotówkę. Aż w 10 przeanalizowanych miastach taki okres wypożyczenia jest bezpłatny. W większości miast również opłata za pierwszą godzinę wynosi 1 zł. W Kielcach 60 minut jazdy kosztuje natomiast 2 zł.