Lifestyle

Za co odpowiada DPF?

Opublikowano

-

Za co odpowiada DPF

Coraz większą uwagę przykuwa się do czystości emisji spalin. Ekolodzy stawiają coraz to wyższe wymagania, zmuszając producentów pojazdów, które wyposażone są w silniki Diesla do stosowania tzw. filtrów cząsteczek stałych, czyli DPF. Oparte na nowatorskich technologiach filtry zaczęły być stosowane w pojazdach już w latach 80-tych, a ich rozwój i popularyzacja trwa do dzisiaj. Co to jest filtr? Za co odpowiada? Sprawdź!

Coraz większą uwagę przykuwa się do czystości emisji spalin. Ekolodzy stawiają coraz to wyższe wymagania, zmuszając producentów pojazdów, które wyposażone są w silniki Diesla do stosowania tzw. filtrów cząsteczek stałych, czyli DPF. Oparte na nowatorskich technologiach filtry zaczęły być stosowane w pojazdach już w latach 80-tych, a ich rozwój i popularyzacja trwa do dzisiaj. Co to jest filtr? Za co odpowiada? Sprawdź!

Czym są cząstki stałe?

Cząstki stałe to nic innego jak sadza, która powstaje w wyniku niecałkowitego spalania paliwa. Ze względu na jej niewielki rozmiar, jest ona niezwykle szkodliwa. Może ona przedostawać się przez błony komorowe, przenikając do ludzkich układów krwionośnych i oddechowych, przyczyniając się do powstawania nowotworów. Z pomocą przychodzi filtr cząstek stałych.

Sadza jest jednym z elementów składowych smogu. W celu ograniczenia ilości zanieczyszczeń w powietrzu, wprowadzane są coraz to bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Obecnie w samochodach osobowych stosowana jest norma emisji spalin Euro V, a w samochodach ciężarowych norma emisji spalin Euro VI. Co ważne, obowiązek ograniczenia produkcji sadzy obejmuje już nie tylko silniki Diesla, ale i silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim.

Co to jest DPF?

DPF to skrót od angielskiej nazwy Diesel particulate filter. Filtr cząsteczek stałych montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych, czyli Diesla. Rzadziej znajdziemy go w silnikach benzynowych. Jest on jednym z podstawowych filtrów wchodzących w skład układu wydechowego. Podstawowym celem tego urządzenia jest zredukowanie ilości emitowanych do atmosfery cząstek sadzy, co ma pozytywny wpływ na ochronę środowiska i zdrowia publicznego.

To, w którym miejscu zamontowany jest DPF zależy przede wszystkim od jego konstrukcji, ułożenia silnika samochodu, a także konstrukcji układu wydechowego. Z reguły znajduje się on zaraz za katalizatorem. W celu zapewnienia prawidłowej pracy filtra, w samochodzie niezbędne jest zainstalowanie odpowiednich komponentów, w tym czujnika temperatury, czujnika ciśnienia oraz sondy lambda. Te i wiele innych części samochodowych oferuje sklep z częściami samochodowymi S-Auto.

Budowa filtra DPF

Budowa filtra DPF nie jest skomplikowana. Jest ona nieco podobna do katalizatora i przypomina niewielki plaster miodu. W porównaniu do katalizatora, znajdziemy tu jednak znacznie więcej kanalików, które są częściowo zatkane i porowate.

Całość bazuje na przestrzennej strukturze z niezwykle rozwiniętą powierzchnią właściwą. DPF składa się przede wszystkim z porowatych ścianek wykonanych z metalu, papieru bądź ceramiki, które umożliwiają zatrzymywanie dużych ilości zanieczyszczeń. Cząstki stałe są większe niż pory, dzięki czemu zatrzymują się w filtrze, osadzając się na włóknach lub ściankach. Zanieczyszczenia przepływają przez otwarte kanaliki, gdzie niewielkich rozmiarów cząsteczki przedostają się przez nie, wylatując z układu wydechowego. Do spalenia zanieczyszczeń potrzebna jest temperatura ok. 550°C. Konstrukcja zamknięta jest w metalowej obudowie, która jest podłączona do wydechu.

Filtr DPF – objawy zapchania

Według zapewnień producentów, filtr cząstek stałych w samochodach z silnikami wysokoprężnymi powinien wytrzymać około 150 tysięcy kilometrów bez konieczności wymiany. Po tym czasie zalecana jest jego wymiana. Filtr DPF można kupić tutaj: https://sklep.s-auto.pl/czesci-samochodowe/lista-produktow/filtr-sadzy-czastek-stalych,100318.

Niestety, w rzeczywistości często zdarza się, że filtr DPF zatyka się już po przejechaniu około 80 tysięcy kilometrów, co sprawia, że pojawiają się problemy z jego funkcjonowaniem. W nowszych pojazdach pierwszym sygnałem niewydajnego filtra będzie zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej. Inne charakterystyczne objawy to:

  • spadek mocy silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • zwiększone obroty silnika,
  • problemy z turbosprężarką,
  • problem z rozruchem silnika,
  • wyczuwalny zapach spalin,
  • czarny dym wydostający się z wydechu.

Jak dbać o DPF?

Bardzo ważne jest tutaj pokonywanie dłuższych tras. Jeżeli samochód używany jest głównie do krótkich przejazdów, silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury, co prowadzi do zwiększonej emisji niewypalonej sadzy z układu wydechowego. Niezwykle ważny jest tu też prawidłowy dobór oleju silnikowego oraz tankowanie wysokiej jakości paliwa.

 

Czytaj też:

> Samochody z napędem elektrycznym – przyszłość motoryzacji

Popularne artykuły

Exit mobile version