Lifestyle

Cechy transportu ładunków ponadgabarytowych

Opublikowano

-

Źródło: unsplash.com Licencja: https://unsplash.com/license

Transport ładunków ponadgabarytowych jest obecnie bardzo popularny ze względu na konieczność przewożenia różnego rodzaju maszyn specjalistycznych, budowlanych, rolniczych i innych, dużych zbiorników, urządzeń przemysłowych i innych ponadgabarytowych ciężkich przedmiotów. Na specyfikę transportu ponadgabarytowego, oprócz konieczności wykorzystania specjalistycznego taboru, składa się wiele czynników, bez uwzględnienia których terminowe i bezpieczne dostarczenie ładunku ponadgabarytowego do miejsca przeznaczenia jest niemożliwe.

Transport ponadgabarytowy jest dziś jednym z głównych wyzwań stojących przed wykonawcami firm budowlanych, drogowych i przemysłowych. Bardzo ważne jest, aby proces pracy na różnych budowach był zorganizowany w taki sposób, aby specjalistyczne maszyny były dostarczane na miejsce przeznaczenia na czas i już w stanie, w jakim będą wykorzystywane.

Definicja ładunku ponadnormatywnego

Ładunki ponadgabarytowe to przedmioty uciążliwe lub ciężkie, które ze względu na parametry techniczne lub specyfikę nie mogą być przewożone w zamkniętych środkach transportu drogowego lub zamkniętych kontenerach, czyli standardowymi środkami transportu.

Kryteriami pozwalającymi zidentyfikować przesyłkę jako ponadgabarytową są jej szerokość, długość i wysokość. Tak więc, jeżeli ładunek zamontowany na taborze przekracza 20 metrów długości, 2,5 metra szerokości i 4,0 metry wysokości, automatycznie zalicza się go do kategorii ładunków ponadgabarytowych. W tej kategorii mieszczą się np. jachty, zabytki czy transport (np. rolniczy), czyli właśnie ładunki ponadgabarytowe, których nie da się przewieźć zwykłym transportem. Warto zwrócić uwagę, że na liście przesyłek niestandardowych znajduje się dość szeroka gama unikalnych ładunków ponadgabarytowych: od jachtów, łodzi, koparek i kombajnów, po sprzęt wiertniczy, moduły, maszyny parowe i inne.

Ponieważ istnieje wiele ładunków ponadgabarytowych, są one z kolei podzielone na kilka rodzajów:

  • Ciężki ładunek to ładunek, który po załadowaniu do pojazdu powoduje przekroczenie co najmniej jednego z parametrów dopuszczalnej maksymalnej masy taboru lub nacisków na oś określonych w dokumentach prawnych.
  • Ładunek ponadgabarytowy to taki ładunek, który po załadowaniu do pojazdu powoduje przekroczenie co najmniej jednego z parametrów w zakresie maksymalnych gabarytów taboru, określonych w dokumentach regulacyjnych.
  • Długi ładunek to ładunek, który po załadowaniu do pojazdu wystaje ponad 2 metry poza tylną klapę.

Należy zauważyć, że przy pomiarze wymiarów i masy ładunku przewożonego transportem drogowym konieczne jest zmierzenie jego wymiarów i masy wraz z pojazdem.

 

Popularne artykuły

Exit mobile version