Drogi i komunikacja

Świętokrzyscy drogowcy podsumowali rok. Zobacz jakimi inwestycjami się chwalą

Opublikowano

-

fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Nowe odcinki drogi ekspresowej nr 7, ronda na drogach krajowych oraz wybudowane wzdłuż nich chodniki – na te inwestycje w swoim podsumowaniu roku zwraca uwagę kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Dzięki otwarciu obwodnicy Radomia w ciągu drogi ekspresowej S7 i udostępnieniu dwóch jezdni na odcinku Chęciny – Jędrzejów, szybciej i bezpieczniej pokonujemy trasę Warszawa – Kielce – Kraków. Wybudowanie ronda w Skarżysku-Kamiennej i Lipniku wyeliminowało ryzyko groźnych wypadków w tych miejscach. Łączny koszt wszystkich działań w 2018 roku to blisko 600 mln złotych – czytamy w podsumowaniu przygotowanym przez GDDKiA.

Nowe odcinki drogi ekspresowej S7

Kierowcy podróżujący drogą ekspresową S7 między Warszawą, Kielcami i Krakowem otrzymali nowe odcinki tej trasy, dzięki czemu długość dwujezdniowej „siódemki” na tym dystansie wysłużyła się o 46 km, a czas podróżowania znacznie się skrócił. Po otwarciu w październiku obwodnicy Radomia pokonanie nowego 25-kilometrowego odcinka trasy zajmuje kilkanaście minut, wcześniej przejazd przez miasto zajmował nawet do kilkudziesięciu minut. Tyle czasu tracili w korkach w godzinach szczytu jadący z Kielc do Warszawy.

Od września otwierane były kolejne odcinki drogi ekspresowej S7 Chęciny – Jędrzejów między węzłem Kielce Południe a węzłem Mnichów. Ich łączna długość to ok. 17 km. W grudniu udostępnione zostały także dwie jezdnie ostatniego 4-kilometrowego odcinka tej trasy od Mnichowa do Jędrzejowa. Dzięki temu świętokrzyski odcinek drogi nr 7 ma w około 90 procentach pełne parametry trasy ekspresowej. Dwujezdniową drogą jeździmy nieprzerwanie od Skarżyska-Kamiennej do granicy województwa świętokrzyskiego i małopolskiego.

Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku od granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego do Skarżyska-Kamiennej cały około stukilometrowy odcinek drogi nr 7 na terenie Świętokrzyskiego będzie ekspresowy.

Droga ekspresowa S7 odcinek Chęciny – Jędrzejów

Odcinek ma długość około 21,5 km i łączy wybudowaną w 2013 roku obwodnicę Kielc z istniejącą obwodnicą wschodnią Jędrzejowa. W ramach zadania powstały trzy dwupoziomowe węzły drogowe w Tokarni, Brzegach i Mnichowie, a także infrastruktura zapewniająca bezpieczeństwo. Inwestycja obejmowała budowę: miejsc obsługi podróżnych w Smykowie i Podlesiu, 3 samodzielnych przejść dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, przejść pod drogą dla zwierząt mniejszych oraz innych urządzeń ochrony środowiska, dróg dojazdowych.

W ramach inwestycji przewidziano m.in.11 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, 4 wiadukty nad drogą ekspresową, 6 mostów, 6 przejść dla zwierząt dużych i średnich oraz tunel pieszo-rowerowy. Koszt ropbót to ok. 585,7 mln zł.

Droga ekspresowa S7 obwodnica Radomia

Realizacja zachodniej obwodnicy Radomia rozpoczęła się w 2015 roku i była koordynowana przez oddział GDDKiA w Kielcach. W założeniach tego odcinka drogi ekspresowej, przewidziano po 2 pasu ruchu w obu kierunkach, 4 węzły drogowe (Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe, 23 wiadukty, 4 mosty i 2 kładki dla pieszych. Inwestycja na całym swoim przebiegu budowana była w nowym śladzie po zachodniej stronie dawnej drogi nr 7. W ramach kontraktu realizowanego w trybie projektuj i buduj przewidziano 2 miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi. Koszt robót to ok. 729,5 mln zł

W budowie odcinek S7 koło Skarżyska

Blisko połowa robót wykonana została na odcinku budowanej drogi ekspresowej S7 między granicą województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego a węzłem drogowo-kolejowym w Skarżysku Kamiennej.

Budowa odcinka o długości 7,6 km rozpoczęła się w 2017 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2020. W 2018 roku wykonawca inwestycji prowadził przede wszystkim prace ziemne oraz roboty przy posadowieniu i konstrukcjach obiektów inżynierskich. Na tym odcinku droga S7 biec będzie po nowym śladzie na zachód od istniejącej trasy. W ramach inwestycji powstają dwa węzły Skarżysko Północ i Skarżysko Zachód. Koszt robót to 259,8 mln zł.



Projektują nowy odcinek krajowej 73 koło Kielc

W 2018 roku rozpoczęło się projektowanie I etapu obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73 Kielce – Busko – Tarnów. Umowa na realizację inwestycji za 78 mln złotych w trybie projektuj i buduj podpisana została w lipcu. Trwają prace projektowe, a początek robót budowlanych planowany jest w 2019 roku.

Nowa droga rozładuje szczególnie obciążony, w dużej mierze ruchem tranzytowym, odcinek trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów.

W ramach pierwszego etapu inwestycji zaprojektowana i wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) o długości 4,2 km biegnąca po śladzie istniejącej trasy krajowej nr 73 odcinku od granic miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 73 z drogami powiatowymi, kolejne dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie także związana z drogą infrastruktura.

Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej (I i II etap) będzie miała około 8 km długości. Dla drugiego odcinka o długości 4 km biegnącego po nowym śladzie na wschód od istniejącej drogi krajowej nr 73 zaktualizowana zostanie koncepcja programowa.

Nowe ronda i ciągi pieszo-rowerowe

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że do poprawy bezpieczeństwa na terenie województwa świętokrzyskiego przyczyniły się realizowane w roku 2018 kolejne zadania w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych za łączną kwotę około 22,5 mln złotych.

Zadania zakończone w 2018 roku:

– budowa ronda w Lipniku na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 9 i nr 77

– budowa ronda w Skarżysku-Kamiennej w ciągu drogi krajowej nr 42

– przebudowa skrzyżowania w Chlewicach w ciągu drogi krajowej nr 78

– budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi krajowej nr 78 na odcinku od granicy województwa świętokrzyskiego i śląskiego do Moskorzewa (ok. 2,4 km) i na odcinku Moskorzew – Ślęcin (ok. 10,9)

– budowa chodnika w Kleczanowie przy drodze krajowej nr 77 (ok. 2,5 km)

– budowa chodnika na odcinku Połaniec – Ruszcza drogi krajowej nr 79 (ok. 2 km)

– budowa chodnika na odcinku Smyków – Zbójno drogi krajowej nr 42 (ok. 0,8 km)



Wyremontowali nawierzchnie dróg

W 2018 roku na terenie kieleckiego oddziału GDDKiA wyremontowanych zostało 6 odcinków świętokrzyskich dróg krajowych. Nową nawierzchnię zyskały:

– odcinek DK 9 Klimontów – Byszówka ok. 3,5 km

– odcinek DK 74 Napęków – Belno ok. 3,5 km

– odcinek DK 79 Rogów – Wyszogród ok. 1 km

– odcinki DK 9 w Goźlicach, Zakrzowie i Pęchowie ok. 1,5 km

– odcinek DK 9 w Ostrowcu Świętokrzyskim (ulica Opatowska) ok. 1 km

– skrzyżowanie DK 9 w Ostrowcu Świętokrzyskim (ulice Opatowska, Sandomierska, Zygmuntówka)

Długość wymienionych odcinków to w sumie około 11 km, koszt ogółem to ponad 10 mln złotych. W związku z tym, że udostępniony został również odcinek drogi ekspresowej S7 Chęciny – Jędrzejów o długości ponad 21 km, kierowcy otrzymali łącznie ponad 30 km dróg krajowych z nową nawierzchnią w Świętokrzyskiem.

W planach kolejne inwestycje

W roku 2018 w kieleckim Oddziale GDDKiA ogłoszone zostały przetargi na projektowanie i budowę dróg oraz na prace przygotowawcze dla dużych inwestycji drogowych. Ogłoszone zostały przetargi na opracowanie koncepcji programowych dla 4 odcinków drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. To oznacza, że dokumentacja niezbędna do późniejszego zaprojektowania i budowy drogi opracowana zostanie dla odcinków S74 o łącznej długości ok. 100 kilometrów.

Ogłoszone zostały przetargi na opracowanie koncepcji programowych dla odcinków S74:

– granica województwa świętokrzyskiego i łódzkiego – Przełom/Mniów, długość 27,5

– Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód, długość 16,4 km

– Cedzyna – Łagów, długość 32 km

– Łagów – Jałowęsy, długość 14,5 km

Ponadto kielecki oddział GDDKiA ogłosił przetargi na:

– projekt i budowę obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 (ok. 2,6 km)

– rozbudowę drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Chmielnik (ok. 10,8 km)

– opracowanie dokumentacji środowiskowej II etapu Lwowskiej Bis z przebudową mostu na Wiśle w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej nr 77

– aktualizację koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Morawicy.

Źródło informacji, zdjęcia: GDDKiA Oddział w Kielcach



Popularne artykuły

Exit mobile version