W tym roku rozpocznie się przebudowa skrzyżowania al. Solidarności z al. Tysiąclecia Państwa Polskiego i ul. Domaszowską w Kielcach. Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na inwestycję. Firmy mogą składać swoje oferty do 21 stycznia.
Skrzyżowanie po remoncie wyglądać ma podobnie jak sąsiednie: przy ulicy Świętokrzyskiej oraz IX Wieków Kielc. Ruch będzie się odbywał wokół wyspy centralnej.
Przebudowana ma zostać także ulica Domaszowska. Na skrzyżowaniach z Wiejską i Żniwną powstaną ronda. Prace mają potrwać dwa lata.
Inwestycja budzi jednak wątpliwości. Społecznicy zwracają uwagę na błędy w projekcie. O ponowną jego analizę zwrócił się do władz miasta radny Marcin Chłodniki. W swojej interpelacji do prezydenta poprosił też o wprowadzenie zmian w konsultacji z zespołem do spraw polityki rowerowej.
– Projekt zakłada niepotrzebną wycinkę drzew bez nowych nasadzeń. Zmiany w projekcie pozwoliłyby na uratowanie sporej części z nich oraz zaplanowanie miejsc do nowych nasadzeń. W ocenie wielu mieszkańców źle zostały zaplanowane lokalizacje przystanków, co utrudni przesiadki i będzie wymagało od pasażerów pokonywania niepotrzebnych odległości. W projekcie można dostrzec potencjalne utrudnienia dla ruchu pieszego, wydłużanie drogi, przeplatanie z ruchem rowerowym i wprowadzanie konfliktu między pieszymi i rowerzystami – napisał radny.
Marcin Chłodnicki dodał też:
– W mojej ocenie, jako rowerzysty i przedstawiciela stowarzyszenia rowerowego, projekt charakteryzuje źle zaprojektowania infrastruktura rowerowa, niebezpieczna i niewygodna. Wprowadzenie zmian pozwoliłoby na poprawienie mankamentów, ale również na spore oszczędności, gdyż w wielu miejscach infrastruktura jest przewymiarowana – czytamy w złożonej do prezydenta interpelacji.
„Rozwiązania zostaną przeanalizowane…”
Do interpelacji radnego odniosła się wiceprezydent miasta Bożena Szczypiór. Zapewniła, że część postulatów zostanie jeszcze raz przeanalizowana.
– Ze względu na szereg dość istotnych spraw poruszanych we wniosku dotyczących możliwości zminimalizowania wycinki drzew, zmiany w lokalizacji przystanków czy poprawy infrastruktury rowerowej, rozwiązania projektowe zostaną jeszcze raz przeanalizowane, aby wypracować optymalne zagospodarowanie pasa drogowego biorąc pod uwagę oczekiwania mieszkańców oraz ograniczenia jakie niesie ze sobą konieczność zlokalizowania i przebudowy infrastruktury technicznej – napisała w odpowiedzi wiceprezydent.
Bożena Szczypiór dodała, że miasto ma już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji.
– Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie projektu, roboty budowlane powinny zakończyć się do dnia 31.10.2022r. – zaznaczyła wiceprezydent Szczypiór.