Powiększenie strefy płatnego parkowania oraz podniesienie opłat za postój w centrum Kielc – to główne propozycje, które znalazły się w analizie opracowanej przez zespół ekspertów pod przewodnictwem prof. Andrzeja Szaraty z Politechniki Krakowskiej.
Fachowcy na zlecenie miasta przygotowali kompleksowy raport dotyczący problemów kieleckiego śródmieścia.
Prezentacja powstała na bazie konsultacji, jakie przeprowadzono wśród mieszkańców oraz kierowców parkujących w centrum. W badaniach wzięło udział około 1000 osób. Na podstawie zebranych danych stwierdzono, że auta bardzo często pozostawiane są w Strefie Płatnego Parkowania na dłuższy czas, nawet kilku godzin. Blokują w tym czasie miejsce i uniemożliwiają znalezienie wolnego miejsca tym, którzy chcą w centrum załatwić swoje sprawy czy zrobić zakupy.
– Te miejsca są zajmowane, zamiast zarabiać, nie tylko w perspektywie miasta, ale również w perspektywie przedsiębiorców – tłumaczy prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej. Jego zdaniem obłożenie miejsc parkingowych w Kielcach jest obecnie zbyt wysokie, w niektórych godzinach sięga stu procent.
Miasto przyjazne kierowcom czy pasażerom?
Zdaniem fachowców, obecnie obowiązujące w mieście zasady proponują transport samochody niż przyjazny dla środowiska transport miejski. Przykładowo godzina parkowania kosztuje 2 złote, a godzinny bilet autobusy 3,60 zł. Ponadto kierowcy mogą liczyć na bezpłatne 45 minut postoju dziennie.
Różnicę widać też w przypadku kar. Za brak opłaty parkingowej jest to opłata w wysokości 50 zł (lub 30 zł w przypadku szybkiego jej zapłacenia), natomiast jazda bez biletu autobusowego karana jest kwotą 225 złotych (lub 140 zł w przypadku szybkiego zapłacenia mandatu).
Większa strefa, większe opłaty
Przygotowana przez ekspertów koncepcja zakłada stworzenie dwóch stref płatnego postoju. Pierwsza o zasięgu istniejącej strefy oraz na południe od ulicy Seminaryjskiej, gdzie opłata za godzinę wynosiłaby 4 złote . Druga w rejonie ulic: 1-go Maja, Okrzei, Nowy Świat, Targowej, Warszawskiej, Radiowej, Kościuszki i na południe od Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Tu opłata wynosiłaby 3 złote za godzinę.
Pojawiają się również propozycje włączenia do płatnej strefy rejonu ulicy Chęcińskiej, a nawet aż do Jagiellońskiej, Jesionowej i Szczecińskiej.
Prezentacja przygotowana przez fachowców z dziedziny organizacji ruchu drogowego w centrach miast ma być punktem wyjścia do dyskusji na temat zmian zarówno w kształcie, jak i wysokości opłat w Strefie Płatnego Parkowania. Urząd Miasta informuje, że zmiany, podobnie jak w innych miastach naszego kraju, miałyby przyczynić się do pobudzenia gospodarczego centrum Kielc.