fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
W środę (18 grudnia) po godzinie 14 zostanie otwarty ostatni brakujący odcinek trasy ekspresowej S7 w województwie świętokrzyskim. Chodzi o ośmiokilometrowy odcinek od Skarżyska do granicy z województwem mazowieckim. To oznacza, że także od tego dnia kierowcy będą mieli do dyspozycji około 200 kilometrów drogi ekspresowej S7 od granicy woj. małopolskiego i świętokrzyskiego w kierunku Warszawy.
Przed terminem i przed świętami
Zgodnie z podpisaną umową inwestycja powinna być zrealizowana do maja 2020 roku. Wykonawca, firma Budimex S.A., już na początku tego roku złożył deklarację, że dołoży starań, aby ciąg główny był udostępniony kierowcom jeszcze do końca 2019 r.
Dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 o długości 7,6 km oraz węzeł Skarżysko-Kamienna Zachód otwarte zostaną na prawie pięć miesięcy przed terminem kontraktowym. Dodatkowo uda się to zrobić jeszcze przed świętami, czyli przed okresem wzmożonego ruchu na drogach. Zgodnie z umową pozostałe prace – w obrębie węzła Skarżysko-Kamienna Północ i dróg dojazdowych realizowane będą do maja 2020 r.
Jak jeździmy?
Po przełożeniu ruchu na udostępniony przed terminem umownym ciąg główny mieszkańcy Skarżyska-Kamiennej i przyległych miejscowości wjadą na drogę ekspresową na nowym węźle Skarżysko-Kamienna Zachód. Pozostanie możliwość skomunikowania poprzez istniejący węzeł Skarżysko-Kamienna, który zmieni nazwę na Skarżysko-Kamienna Południe.
Możliwe będzie także połączenie z węzłem Szydłowiec Południe drogami dojazdowymi. Skierowanie ruchu na ciąg główny S7 i odciążenie dawnej drogi nr 7 od ruchu tranzytowego pozwoli na wykonanie prac w obrębie aktualnie nieczynnego węzła Skarżysko-Kamienna Północ, który zgodnie z zapisami kontraktu będzie udostępniony w maju 2020 r. Zgodnie z umową kontynuowane będą również roboty na drogach dojazdowych oraz prace związane z ruchem lokalnym.
Ekspresowo miedzy Warszawą, Kielcami i Krakowem
Dzięki nowej drodze znacznie skrócony zostanie czas podróżowania między Warszawą, Kielcami i Krakowem. Zniknie ostatni jednojezdniowy fragment między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą. Cała droga na odcinku 200 km od granicy województwa małopolskiego w kierunku stolicy będzie miała parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. To oznacza, że na terenie województwa świętokrzyskiego droga nr 7 będzie już ekspresowa na całej długości.
Inwestycja jest współfinasowana przez Unię Europejską. Całkowita wartość projektu to ponad 344 mln złotych.