Lifestyle

Nowe technologie w branży tworzyw sztucznych: termoformowanie

Opublikowano

-

Producent żywności musi zadbać o to, aby artykuły spożywcze, które firmują swoją marką, dotarły do konsumenta w takiej postaci, w jakiej opuściły halę produkcyjną. Opakowanie powinno więc zabezpieczać produkt przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem czynników zewnętrznych takich jak wilgoć czy promieniowanie UV.

Ale to nie wszystko! Pojemnik na żywność powinien być funkcjonalny i wyróżniać się niebanalnym designem. Jak wykorzystać nowe technologie, aby trafić do serc (i koszyków) klientów?



Tworzywo sztuczne w kontakcie z żywnością – czy jest się czego bać?

Na samym początku rozwiejmy wszelkie wątpliwości – tworzywa powstające w wyniku polimeryzacji, wykorzystywane w branży spożywczej, są nietoksyczne i bezpieczne dla zdrowia. Nie tylko chronią łatwo psującą się żywność, ale także świetnie nadają się do recyklingu, co jest ważne nie tylko dla producentów, ale także dla coraz bardziej świadomych konsumentów. Opakowania z tworzywa sztucznego są lekkie, ale jednocześnie odporne na uszkodzenia mechaniczne. Pozwalają dostarczyć klientowi produkt w idealnym stanie.

Termoformowanie – technologia, którą pokochała branża spożywcza

Termoformowanie to stosunkowo prosta i tania technologia, która polega na podgrzaniu specjalnej folii i uformowania z niej opakowania o określonym kształcie. Do stworzenia produktu wykorzystuje się nie tylko polipropylen, ale także polistyren czy politereftalan etylenu (PET). Pierwotnie bezbarwne tworzywo może także zostać zabarwione na dowolny kolor.

Automatyzacja produkcji pozwala usprawnić pracę całego przedsiębiorstwa, obniżyć koszt wytworzenia opakowania i w krótkim czasie realizować zamówienia nawet na masową skalę. Termoformowanie nie jest jednak technologią przeznaczoną stricte dla dużych przedsiębiorstw. Z powodzeniem korzystają z niej także mniejsze podmioty, którym zależy na wysokiej jakości i korzystnej cenie.

Termoformowanie a wtryskiwanie

Termoformowanie jest nieco tańszą alternatywą dla formowania opakowań metodą wtryskiwania. Obie technologie są chętnie wykorzystywane m.in. w branży spożywczej. Na czym polega formowanie wtryskowe? Ogrzane i uplastycznione tworzywo jest wtryskiwane do formy, w której zastyga. Następnie forma jest poddawana działaniu niskiej lub wysokiej temperatury w zależności od wykorzystanego tworzywa. Gotowa wypraska jest uwalniana z maszyny i oczyszczana z resztek tworzywa.

W nowoczesnych przedsiębiorstwach (takich jak Stark Partner) proces formowania wtryskowego przebiega automatycznie. Opakowania powstałe tą metodą są trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Po wykorzystaniu mogą zostać poddane recyklingowi i ponownie przetworzone.

stark.pl
Artykuł powstał we współpracy z stark.pl

 

Popularne artykuły

Exit mobile version