Geowłóknina drogowa powinna odpowiadać wymaganiom planowanej inwestycji. Na co należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiednią geowłókninę? Czy gramatura materiału ma znaczenie w doborze geosyntetyku? Przedstawiamy praktyczny poradnik, dzięki któremu dobierzesz geowłókninę do swojej realizacji budowlanej.
Wybór geowłókniny drogowej a rodzaj polimeru
Podstawowym kryterium doboru geosyntetyku jest rodzaj polimeru, od którego zależy wytrzymałość materiału. Geowłóknina Drogowa wytrzymała na rozciąganie jest kluczowa, jeśli chcesz skutecznie zabezpieczyć planowaną realizację.
Wybierając geowłókninę, nie sugeruj się więc gramaturą materiału – zwróć uwagę przede wszystkim na typ polimeru. Pod tym względem optymalnym rozwiązaniem jest geowłóknina polipropylenowa, której wytrzymałość prawie czterokrotnie przewyższa parametry geowłóknin poliestrowych. Geowłókniny z polipropylenu są dodatkowo wyjątkowo trwałe – nawet do 100 lat.
Geowłóknina a rodzaj inwestycji i sposób wykonania
Geowłókniny różnią się od siebie wytrzymałością na rozciąganie, która określana jest w kN/m². Wybierając geowłókninę, należy uwzględnić ten parametr. Przykład? Jeśli chcesz zbudować chodnik pieszy, geowłóknina 9 kN/m² to optymalny wybór. Z kolei w przypadku prywatnego parkingu lub parkingu dla samochodów do 3,5 tony sprawdzi się geowłóknina o parametrach 9 kN/m² lub 12 kN/m². Wybór będzie tutaj zależał od rodzaju kruszywa, jakie zamierzasz wykorzystać oraz od grubości warstwy kruszywa.
To właśnie rodzaj kruszywa i grubość warstwy stanowią kolejne ważne kryterium doboru geowłókniny. Odnosząc się do przykładu wyżej wspomnianego parkingu do 3,5 t – jeśli wykorzystujesz gruz czy kruszony beton, a grubość warstwy wynosi od 10 cm do 25 cm, dobrym rozwiązaniem będzie geowłóknina 12 kN/m².
Jako że zarówno możliwych realizacji, jak i typów kruszywa jest wiele, warto skonsultować się z dostawcą geowłóknin, który doradzi Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze w Twoim przypadku. Powodzenia!