Lifestyle

Co to jest oligofrenopedagogika i czym się zajmuje?

Opublikowano

-

Osoby zainteresowane pedagogiką muszą zdawać sobie sprawę z tego, że jest coś takiego jak oligofrenopedagogika. Oligofrenopedagogika to dział pedagogiki specjalnej, który skoncentrowany jest na osobach zmagających się z niepełnosprawnością intelektualną.

O co chodzi w Oligofrenopedagogice?

Zacznijmy jednak od początku – prawny status osoby niepełnosprawnej ma w Polsce blisko 3 miliony osób. Sporo, ale szacuje się, że rzeczywistość wygląda trochę inaczej. W praktyce osób niepełnosprawnych może być nawet dwa razy więcej. Oczywiście nie wszystkie te osoby zmagają się z niepełnosprawnością intelektualną.

Niemniej to właśnie na niepełnosprawności intelektualnej się teraz skoncentrujemy. Wspomniana oligofrenopedagogika ma na celu przywrócenie możliwie największego rozwoju i sprawności. Przede wszystkim chodzi tutaj o rewalidację. Rewalidacja to określenie procesu, który wymaga tego, aby każdy cel był możliwie dokładnie zaplanowany. Do tego prowadzone działania muszą zostać nakierowane na osobę z niepełnosprawnością. Osoba niepełnosprawna ma zostać przywrócona do optymalnego funkcjonowania.

Każda osoba jest wyjątkowa

Warto również pamiętać, że każda osoba jest inna. Z jednej strony różnorodność jest piękna, natomiast z drugiej w aspektach dotyczących zdrowia rodzi to określone trudności. Dlatego też zajmowanie się oligofrenopedagogiką niesie za  sobą konieczność dostosowania się do danego człowieka. Chodzi o wdrożenie takich metod, które okażą się w danej sytuacji najlepsze. Celem jest całkowite wykorzystanie umysłowej sprawności.

O czym trzeba pamiętać, kiedy chce się osiągnąć zamierzone cele? Najprościej powiedzieć, że zadaniem pedagoga jest dokładne poznanie osoby i schorzenia. Do tego dochodzi także ogromny wpływ zindywidualizowania kształcenia oraz zapewnienia właściwych warunków. Tyczy się to także czasu, jaki potrzebny jest do realizacji narzuconych działań. Wiele osób pewnie zadaje sobie pytanie, jakie zajęcia są konieczne – indywidualne czy może grupowe? Sprawa jest jednak stosunkowo prosta, ponieważ decyzja powinna zostać podjęta na podstawie wskazań, jakie znajdują się w orzeczeniu. Istotne jest również to, aby wiedzieć, jak zmobilizować osobę niepełnosprawną do tego, aby ta wykonywała przydzielone zadania. Ogromne znaczenie ma choćby właściwe przechodzenie od zadań łatwiejszych do tych skomplikowanych. Krótko mówiąc, poziom trudności powinien rosnąć w sposób stopniowy.

Oligofrenopedagogika – pomoc przy wszystkich stopniach niepełnosprawności

Oligofrenopedagogika zajmuje się niepełnosprawnością intelektualną i co równie ważne, wsparcie obejmuje wszystkie stopnie niepełnosprawności. Warto także zdawać sobie sprawę z tego, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje niepełnosprawności. Niepełnosprawność intelektualna może oznaczać:

  • stopień lekki (IQ 69-55) – osoba funkcjonuje niczym dziecko w wieku 10-12 lat. Największe problemy zauważalne są w rozumowaniu abstrakcyjnym (tworzenie wyobrażeń czy klasyfikowanie pojęć). Samodzielność, nie ma problemu z pracą fizyczną.
  • stopień umiarkowany (IQ 54-35) – funkcjonowanie niczym dziecko na wczesnym etapie edukacji (6-10 lat). Problemy z zaburzeniami ruchowymi, do tego niezręczność i nieporadność. Osobie tej ciężko jest przystosować się do społeczeństwa, w dodatku występują opóźnienia poznawcze. W przypadku stopnia umiarkowanego większość prac umysłowych nie wchodzi w grę. Zatrudnienie przy pracy fizycznej jak najbardziej realne.
  • stopień znaczny (IQ 34-20) – osoba żyje jak dziecko w wieku przedszkolnym, czyli jakby miała 4-6 lat. Zauważalnie opóźnienie rozwoju ruchu i opóźnienie poznawcze. Możliwe wykonywanie wyuczonych czynności, jak i prostych zadań. Zatrudnienie możliwe wszędzie tam, gdzie nie trzeba kwalifikacji i obowiązki ograniczają się do podstawowych zadań.
  • stopień głęboki (IQ 20 lub mniej) – funkcjonowanie można porównać do 3-letniego dziecka. Osoba ta wymaga opieki, którą można porównać do zajmowania się 3-letnim dzieckiem. Konieczna stała kontrola ze strony innych osób i nieustanna pomoc podczas wykonywania codziennych, podstawowych zadań. Osoby o tym stopniu niepełnosprawności intelektualnej często zmagają się z różnymi schorzeniami.

Potrzebne kwalifikacje

Jeżeli kogoś interesuje działanie w zakresie oligofrenopedagogiki, oczywiście potrzebne jest uzyskanie stosownych kwalifikacji. Należy przez to rozumieć ukończenie studiów podyplomowych z tego kierunku – https://www.cb.szczecin.pl/tryb-studiow/studia-podyplomowe/studia-nauczycielskie/oligofrenopedagogika-edukacja-i-rewalidacja-osob-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna/

. Z kolei o studiach podyplomowych można pomyśleć wyłącznie w przypadku posiadania dyplomu ukończenia szkoły wyższej i przygotowania pedagogicznego.

Wiele osób pewnie powie teraz, że w zapisaniu się na studia niekiedy dużym problemem jest czas. To prawda, aczkolwiek i na to może znaleźć się rozwiązanie, czego przykładem jest Collegium Balticum Akademia Nauk Stosowanych. Collegium Balticum Akademia Nauk Stosowanych to miejsce, gdzie rekrutacja prowadzona jest przez internet i wszystkie zajęcia prowadzone są także online. To ogromne ułatwienie dla wszystkich tych, którzy chcą inwestować we własną edukację, ale z jakiegoś powodu nie mogą tego zrobić.

 

Czytaj też:

> Na czym polega terapia DDD?

> Zespół Otella w kulturze popularnej: Jak media przedstawiają to zaburzenie?

Popularne artykuły

Exit mobile version