Lifestyle

Ankiety internetowe sposobem na ulepszenie swojego biznesu – krótko o metodzie CAWI

Opublikowano

-

W dzisiejszych czasach firmy konkurują między sobą o klientów w niezwykle zaciekły sposób. Konkurencja w wielu branżach jest naprawdę wysoka, co przekłada się także na zyski konkretnych przedsiębiorców. Współcześnie, to właśnie klient jest w centrum zainteresowań branż; muszą więc one dostosowywać swoją ofertę w taki sposób, by trafiała do jak największej liczby konsumentów, mieszczących się w określonej grupie docelowej. Wśród wielu metod oraz technik badawczych, sporą popularnością cieszą się badania CAWI, czyli Computer Assisted Web Interview. Internet stanowi obecnie podstawowy kanał dotarcia oraz komunikacji z klientem. Z pomocą internetowych ankiet przeprowadzanych za pomocą badań CAWI, możliwe jest przeprowadzenie badań na niemalże każdy temat. Badania online w metodologii CAWI polegają na otrzymaniu przez respondenta ankiety, którą ten wypełnia online. Technika ta uchodzi obecnie za jedną z najbardziej popularnych, a przy tym dynamicznie rozwijających się metod badań marketingowych. Umożliwia ona dokładną kontrolę nad przebiegiem badania, będąc wykorzystywaną również w popularnych rodzajach badań, takich jak: badania rynku, naukowe, biznesowe, a także badania użytkowników, pracowników czy klientów.

Główne zalety metody badań, jaką jest CAWI

Ankiety CAWI można przeprowadzać online, przez co oszczędza się czas oraz koszty związane z przeprowadzaniem tradycyjnych badań rynkowych. Łatwa analiza danych sprawia, że ankiety CAWI pozwalają na uzyskanie dokładnych oraz wartościowych informacji na temat preferencji i zachowań respondentów. Ankiety CAWI da się bardzo łatwo dostosować do różnych grup respondentów i różnych celów badawczych; pozwalają one na pozyskanie większej ilości informacji od większej liczby respondentów, co zwiększa trafność wyników oraz pozwala na wyciągnięcie znacznie bardziej reprezentatywnych wniosków. Dodatkowo, przeprowadzenie badania CAWI jest zwykle tańsze niż przeprowadzenie tradycyjnych badań rynkowych – pozwala to na zaoszczędzenie kosztów związanych z rekrutacją respondentów, drukiem ankiet, a także ich wysyłką. Nie trzeba angażować działu HR, by móc w błyskawiczny sposób osiągnąć pożądane efekty i wzbogacić się o szereg wartościowych danych! Nowoczesne ankiety dają możliwość wykorzystania multimediów oraz interaktywności jak: obrazy, dźwięki czy nagrania wideo. To właśnie elastyczność, szybkość i łatwość realizacji projektów czyni CAWI metodą popularną, chętnie stosowaną przez przedstawicieli wielu branż na całym świecie.

Jak powinien prezentować się doskonały kwestionariusz ankiety CAWI?

Zaprojektowanie kwestionariusza stanowi najważniejszy etap opisywanego przez nas badania. To właśnie dzięki jego przemyślanej strukturze można osiągnąć konkretne dane, które nierzadko okazują się niezbędne w procesie tworzenia skutecznej strategii. Jak zaprojektować kwestionariusz idealny?

  • Należy ściśle określić swój cel badawczy; zbieranie danych oraz priorytet.

  • Kwestionariusz powinien przede wszystkim zaczynać się od krótkiego wprowadzenia, aby poinformować respondenta o głównych celach badania. Liczba realizowanych wywiadów może wzrosnąć, wraz ze wzbogaceniem kwestionariusza o dodatkowe multimedia.

  • Dobry kwestionariusz nie powinien być zbyt długi i czasochłonny – nikogo nie zachęci wypełnienie ankiety, która zdaje się nie mieć końca.

  • Należy uważnie dobierać typ pytań do odpowiedzi: pytania pojedyncze, wielokrotnego wyboru, a także wiele innych.

  • Ważnym elementem jest uzyskanie informacji zwrotnej na temat kwestionariusza, by móc uczynić go lepszym, łatwiejszym oraz znacznie bardziej rozbudowanym.

Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na współpracę z wykwalifikowanymi agencjami badawczymi. Jedną z takich agencji jest Norstat, obsługujący klientów na całym świecie. Specjaliści używają różnych metod, dając dostęp do milionów konsumentów w wielu krajach europejskich. Na stronie norstat.pl zainteresowani mogą poznać szczegółowe informacje na temat przeprowadzania badania metodą CAWI. Warto wybierać sprawdzone agencje badawcze, które od wielu lat funkcjonują na rynku – dzięki temu będzie się miało pewność, że dostarczone dane będą rzetelną pomocą w budowaniu strategii firmy.

 

Popularne artykuły

Exit mobile version