Artykuł sponsorowany

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w przedszkolu niepublicznym

Opublikowano

-

Jakie akty prawne regulują prowadzenie przez placówkę WWR , jaka dokumentacja jest niezbędna i w jaki sposób należy rozliczyć dotację z UM (czy tak jak na dzieci zdrowe czy może tak jak na dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ) ile godzin WWR przysługuję dziecku na miesiąc i kto to określa.

Odpowiedź:

Podstawowymi aktami prawnymi, które regulują prowadzenie przez niepubliczne przedszkole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest ustawa – Prawo oświatowe oraz rozporządzenie MEN w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.

Uzasadnienie:

Podstawowym aktem prawnym, który reguluje prowadzenie przez niepubliczne przedszkole WWR (wczesne wspomaganie rozwoju) jest ustawa – Prawo oświatowe. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci organizuje się m.in. w przedszkolu niepublicznym, na zasadach określonych w art. 127 ustawy – Prawo oświatowe. Zgodnie bowiem z art. 175 ustawy – Prawo oświatowe do niepublicznych przedszkoli stosuje się przepisy art. 127 ust. 5, 6, 8 i 9 oraz przepisy wydane na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 tej ustawy.

Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określa rozporządzenie MEN w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Zgodnie z § 2 tego rozporządzenia wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art. 127 ust. 5 ustawy – Prawo oświatowe, jeżeli zatrudniają one kadrę posiadają kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania oraz dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych możliwości psychofizycznych dzieci.

Wprost z przepisów wynika, że wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się w jednym podmiocie, o którym mowa w art. 127 ust. 5 ustawy – Prawo oświatowe, który ma możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka (art. 127 ust. 8 ustawy – Prawo oświatowe).

Podmiotem, który może organizować WWR – zgodnie z ww. rozporządzeniem – jest m.in. przedszkole. Jeśli więc przedszkole spełnia warunki co do kadry i warunki lokalowe określone w § 2 rozporządzenia, to może organizować WWR.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu (§ 6 ust. 1 rozporządzenia). Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach WWR określa dyrektor podmiotu, w którym organizowany jest WWR, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka określonych przez zespół. Natomiast w przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju może być wyższy niż wskazany w § 6 ust. 1 rozporządzenia.

Dokumentacja WWR obejmuje prowadzenie przez Zespół WWR arkusza obserwacji dziecka oraz opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu. Szczegółowe wymagania w zakresie prowadzonych działań oraz dokumentacji w związku z prowadzeniem WWR określa ww. rozporządzenie.

Ponadto, jeśli przedszkole prowadzi WWR otrzymuje na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju dotację z budżetu gminy (…) (art. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Przedszkole jest zobowiązane podać nie później niż do 30 września roku bazowego planowaną liczbę dzieci objętych w tym przedszkolu WWR.

Dotacje, o których mowa m.in. w art. 15 są przekazywane na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, będącego w danym miesiącu roku budżetowego dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6–8 ustawy – Prawo oświatowe.

Natomiast zasady finansowania z dotacji określa art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Ustawa nie nakazuje jednak odrębnego rozliczania dotacji na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

Znowelizowany z dniem 1 stycznia 2019 r. art. 35 ust. 4 ww. ustawy wprowadził zasadę wykorzystania dotacji przyznanej na uczniów objętych kształceniem specjalnym wyłącznie na cel bezpośrednio związany z edukacją uczniów objętych kształceniem specjalnym. Dotacja przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe. Ustawodawca nie objął wprost tą zasadą rozliczania dotacji uczniów objętych WWR. Jednakże należy mieć na względzie, że zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizuje się od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole (art. 127 ust. 5 ustawy – Prawo oświatowe).

Natomiast zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–31a i art. 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

Zapamiętaj!

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie nakazuje odrębnego rozliczania dotacji na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

 

Podstawa prawna:

  • art. 127, art. 175 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.)
  • art. 15, art. 33 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.)
  • § 2, § 4, § 5, § 6, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635)

Joanna Swadźba

 

Popularne artykuły

Exit mobile version