Kolejne jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej przyłączają się do bojkotu plebiscytu na strażaka roku, który organizuje gazeta Echo Dnia. Konkurs polega na zgłaszaniu strażaków, a następnie wyborze najlepszego z nich na podstawie liczby oddanych głosów przez SMS. Koszt takiego SMS to 2,44 zł. Można też oddać 10 głosów, ale wtedy trzeba wykupić 10-dniową prenumeratę Echa Dnia za 24,60 zł. Ten kto zdecyduje się wykupić prenumeratę na 50 dni za 123 złote otrzyma możliwość oddania 50 głosów.
– „Zamiast wysyłać SMS za 2 złote w plebiscycie wątpliwej rangi, możecie puścić 2 złote na konto naszej jednostki jako darowiznę na cele statutowe. Gwarantujemy, że tak wydane pieniądze przyniosą nam, a przede wszystkim wam większe kości” – czytamy na facebookowym profilu Ochotniczej Straży Pożarnej w Wiśniowej w powiecie staszowskim.
– „Zwracamy się do wszystkich naszych sympatyków z serdeczną prośbą o nie głosowanie na naszą OSP Masłów we wszelkich płatnych plebiscytach sms-owych typu „Jednostka OSP Roku”, „Strażak Roku” . W zamian prosimy aby wartość sms-a (kwotę 2,46zł) przesłać w naszym imieniu na pomoc dla potrzebujących np. w fundacji siepomaga.pl” – napisali z kolei strażacy z podkieleckiego Masłowa.
Informujący o działaniach strażaków ochotników portal OSP.PL podaje, że wielu strażaków nikt nawet nie zapytał o zgodę na udział w takim konkursie. W swoim artykule portal przytacza komentarz ratownika, który został nominowany do identycznego plebiscytu organizowanego przez należącą do tego samego właściciela co Echo Dnia gazetę z Wielkopolski.
– „Pierwsza myśl, dlaczego ktoś wykorzystuje dane bez mojej zgody, a druga dlaczego ja? To bardzo miłe, że ktoś mnie zgłosił i uważa mnie za osobę godną takiego tytułu. Ale! Jaką wartość ma plebiscyt, w którym wyznacznikiem są płatne głosy SMS? Czy jeśli wyślę na siebie tysiące sms lub wyproszę je u innych, będę najlepszym strażakiem? Nie chce umniejszać konkursom na takich zasadach, bo kogoś tytuł zdobyty takim sposobem może satysfakcjonować, jednakże dla mnie nie ma wartości. Tak naprawdę jest to zysk dla organizatora” – czytamy w przytoczonym komentarzu.
Plebiscyty organizowane są w tytułach prasowych należących do Polska Press.