Nauka i oświata

Czy świętokrzyskie szkoły poradziły sobie ze zdalnym nauczaniem? [WYNIKI BADANIA]

Opublikowano

-

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE fot. pixabay / CC0 Creative Commons

88 proc. uczniów z województwa świętokrzyskiego ma zorganizowane nauczanie online. Jak poradziły sobie z tym wyzwaniem szkoły i dzieci? Zdaniem 94 proc. rodziców, jedną z największych barier utrudniających prowadzenie lekcji przez internet jest brak odpowiednich narzędzi w domach uczniów (takich jak np. laptop, komputer, stabilne łącze internetowe), które są niezbędne do przejścia na zdalny tryb nauki. Takie dane płyną z sondażu przeprowadzonego wśród rodziców uczniów z woj. świętokrzyskiego na zlecenie firmy NEXERA – operatora światłowodowej sieci dostępowej.



Świętokrzyskie szkoły vs zdalne nauczanie

Od 25 marca br. zgodnie z rozporządzeniem MEN, polskie szkoły mają obowiązek nauczania na odległość. Wcześniej, w związku z zamknięciem szkół i placówek edukacyjnych, tylko zalecano zorganizowanie uczniom zajęć online. Kilka dni po wprowadzeniu takiego obowiązku, firma NEXERA, która buduje i zarządza światłowodową siecią dostępową na terenie m.in. woj. świętokrzyskiego, zleciła przeprowadzenie sondażu wśród mieszkańców Regionu posiadających dzieci w wieku szkolnym.

Zapytano ich o doświadczenia związane ze zdalnym nauczaniem. 29% rodziców, którzy wzięli udział w badaniu przyznało, że ich pociechy mają zorganizowane nauczanie online ze wszystkich przedmiotów szkolnych, a 59% stwierdziło, że tylko część zajęć prowadzona jest przez Internet.

Rodzice zostali zapytani również o to, z jakich programów/narzędzi korzystają nauczyciele prowadzący internetowe lekcje. Ponad połowa (53%) z nich wskazała na dedykowane internetowe serwisy edukacyjne. Według 40% respondentów do nauki online wykorzystywane są media społecznościowe (Facebook, Messenger, Youtube), tyle samo osób (40%) wskazało, że prowadzenie zajęć odbywa się za pomocą programów do komunikacji i telekonferencji (np. Skype, Microsoft Teams, Google Hangout).

Według 33% ankietowanych zajęcia online odbywają się za pomocą platform webinarowych lub e-learningowych, do których szkoła posiada dostęp – pokazują wyniki sondażu NEXERY przeprowadzonego przez InsightOut Lab.

Narzędzia i stabilne łącze internetowe na wagę złota

Zdaniem 93% rodziców z województwa świętokrzyskiego, internet jest podstawowym narzędziem do nauki online. Jednocześnie aż 94% badanych przyznało, że nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do zdalnego trybu nauczania, takie jak komputer, czy laptop na własne potrzeby oraz dostęp do stabilnego i szybkiego łącza.

– Wprowadzenie nauczania online było dla wielu szkół zupełnie nowym wyzwaniem, z którym niespodziewanie przyszło się mierzyć dyrektorom, nauczycielom, jak również rodzicom i uczniom. Wielu z nich nie miało możliwości odpowiednio przygotować się do nowej sytuacji, w tym wyposażyć się w rozwiązania cyfrowe, jak również dostęp do szybkiego i stabilnego łącza. Niestety na internetowej mapie Polski, również m.in. w województwie świętokrzyskim, nadal widnieją tzw. „białe plamy”, czyli miejsca, które nie są podłączone do szerokopasmowej sieci. Doświadczenia ostatnich tygodni pokazały, że rozwijanie infrastruktury telekomunikacyjnej w Regionie jest podstawą nie tylko do tego, aby przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu, ale również, aby wyrównywać szanse w dostępie do edukacji online – komentuje Paweł Biarda z firmy NEXERA, pierwszego w Polsce operatora hurtowego światłowodowej sieci dostępowej o dużej skali.



Jak nauka wygląda w praktyce?

Aż 59% badanych jest zdania, że polscy uczniowie są gotowi na naukę online. Nieco mniej optymistycznie oceniani są pod tym kątem nauczyciele oraz szkoły – analogicznie 36% i 34% badanych uważa, że są oni przygotowani na to, aby prowadzić zdalne nauczanie.

Okazuje się, że opinie rodziców pokrywają się ze zdaniem kadry nauczycielskiej.

– Na co dzień zarówno nauczyciele, jak i uczniowie korzystają z Internetu, a lekcje prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych platform edukacyjnych, takich jak: scholaris.pl, instaling.pl, e-podreczniki.pl, a także z aplikacji: learningapps.pl, instaling.pl oraz z zasobów słowników i encyklopedii internetowych. Podczas prowadzenia zajęć online nauczyciele korzystają głównie z portalu Facebook, komunikatora Messenger oraz z poczty elektronicznej. Problemem, z którym spotykamy się prowadząc nauczanie zdalne jest brak wystarczającej liczby sprzętu, zwłaszcza w rodzinach wielodzietnych, gdzie do dyspozycji dzieci jest tylko jeden komputer. Kilku uczniów z naszej szkoły natomiast nie ma w ogóle dostępu do komputera w domu. Barierą jest również dostęp do Internetu, który na wsiach jest nadal ograniczony – komentuje Sławomir Staciwa, dyrektor Szkoły Podstawowej w Górnikach, w powiecie koneckim.

Internetowe rewolucje w edukacji

12% rodziców z województwa świętokrzyskiego przyznało, że niezależnie od epidemii koronawirusa jego dziecko codziennie lub prawie codziennie wykorzystuje Internet do samodzielnej nauki. Jednocześnie 76% badanych stwierdziło, że dzieci powinny mieć więcej zajęć, które pokażą im w jaki sposób można korzystać z Internetu w celu zdobywania wiedzy – wynika z sondażu NEXERY.

– Możemy przypuszczać, że nauczanie online będzie odgrywało coraz większą rolę w systemie edukacji – zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że część uczniów na co dzień wykorzystuje Internet do tego, aby czerpać i poszerzać swoją wiedzę. Warunkiem rozwoju tego modelu nauczania jest powstanie szerokopasmowej sieci internetowej na terenie całego kraju, zwłaszcza w tych Regionach, gdzie nie było to dotąd możliwe, czyli w mniejszych miejscowościach i wsiach. Nie powinniśmy również zapominać o tym, jak istotne jest podłączenie do stabilnej sieci szkół i jednostek edukacyjnych. To pozwoli nauczycielom wprowadzać nowoczesne metody dydaktyczne, a dzieciom nabywać i poszerzać kompetencje cyfrowe. Do 2021 r. w zasięgu sieci światłowodowej NEXERY będzie prawie 3 tys. szkół i jednostek oświatowych z 4 Regionów Polski, w tym 488 z woj. świętokrzyskiego. Każda szkoła w sieci NEXERY, będzie również włączona do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) i ma zagwarantowane łącze o prędkości 100 Mb/s. Usługa jest finansowana ze środków budżetu państwa, a szkoły za nią nie płacą – mówi Piotr Wieczorkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacji w firmie NEXERA.

 

 

Źródło: Informacja prasowa NEXERA

Popularne artykuły

Exit mobile version