Kultura

Historia motoryzacji w miniaturze

Opublikowano

-

fot. pixabay / CC0 Creative Commons

Ponad 200 miniatur samochodów będzie można obejrzeć na wystawie „Historia Motoryzacji w Miniaturze” w Muzeum Dialogu Kultur. Zaprezentowane będą pojazdy ze zbioru podarowanego Muzeum Narodowemu w Kielcach przez Sławoja Franciszka Gwiazdowskiego, pioniera kolekcjonerstwa modeli pojazdów w Polsce. Wernisaż odbędzie się 1 czerwca o godzinie 16.

Wśród licznych zaprezentowanych miniatur będzie można podziwiać obiekty reprezentatywne dla wszystkich ważnych ośrodków produkcji samochodowej, czyli pochodzące z wytwórni amerykańskich, europejskich czy krajów byłego bloku wschodniego. Większość modeli przedstawia konstrukcje osobowe i sportowe. Jednak nie zabraknie też policyjnych radiowozów i pojazdów militarnych.

Rozwój motoryzacji na przestrzeni lat

Istotnym założeniem wystawy jest oddanie oryginalnego zamysłu donatora, którym było udokumentowanie historii motoryzacji od pierwszych automobili z końca XIX wieku do współczesnych samochodów. Najbardziej reprezentatywną częścią kolekcji są modele aut produkowanych do lat 40. XX wieku, które, zdaniem samego Gwiazdowskiego, stanowiły najważniejszą grupę w jego zbiorach.

Szczególne miejsce wśród miniatur samochodów osobowych z tego okresu zajmuje CWS T-1, pierwszy całkowicie polski samochód osobowy produkowany seryjnie w latach 1927–1931 w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Zbudowanie modelu od podstaw zajęło Gwiazdowskiemu około 300 godzin, a efekt wzbudził sensację w prasie modelarskiej ze względu na niezwykle dokładne odwzorowanie detali oryginalnego pojazdu.

Nie tylko miniatury…

Osobną grupę stanowią modele imponujące swoimi rozmiarami. Na wyróżnienie zasługuje, wykonany w skali 1:8, Rolls-Royce Phantom II 40/50 HP Continental „Star of India” z 1934 roku. Model przedstawia specjalny egzemplarz samochodu stworzony dla maharadży miasta Rajkot. Przedział pasażerski w kolorze szafranu stanowi interesujący kontrast barwny z pozostałymi elementami nadwozia, wykonanymi z polerowanego aluminium. Model posiada składany dach, zrobiony z płótna, tak jak w prawdziwym pojeździe.

Ważnym elementem wystawy będzie aranżacja podnosząca jej wartość edukacyjną i naukową. Wykorzystane zostaną fotogramy, wydruki o powiększonym formacie oraz plansze prezentujące, w sposób wizualnie atrakcyjny, wiadomości z zakresu historii motoryzacji. Ponadto, ekspozycja będzie stanowić punkt odniesienia do organizacji warsztatów edukacyjnych skupiających się na takich tematach, jak np. budowa modeli pojazdów czy nauka zasad bezpieczeństwa drogowego.

 

 

Źródło: Muzeum Narodowe w Kielcach

Popularne artykuły

Exit mobile version