Dom i ogród

ZUS a przeprowadzka – o jakich formalnościach nie możemy zapomnieć zmieniając miejsce zamieszkania

Opublikowano

-

Przeprowadzka wiąże się nie tylko z koniecznością spakowania i przewiezienia naszych rzeczy. Niezbędne jest również zadbanie o wiele różnych formalności. Pominięcie ich może być dla nas kosztowne i grozić wysokimi mandatami, dlatego nie warto ich pomijać. Co powinniśmy załatwić, gdy planujemy zmienić miejsce zamieszkania? W poniższym artykule przedstawimy najważniejsze formalności, których musimy dopilnować – przed, w trakcie i po przeprowadzce. Zapraszamy do lektury!

Zgłoszenie zmiany miejsca zamieszkania

Podstawowym obowiązkiem każdego z nas w związku z przeprowadzką jest wymeldowanie i zameldowanie. Według przepisów musimy do urzędu zgłaszać, gdzie aktualnie mieszkamy. Obecnie za brak zgłoszenia nie grozi mandat, ale nie warto pomijać tej czynności. Zgłoszenia możemy dokonać w urzędzie gminy bądź przez internet, nie będziemy więc musieli tracić wiele czasu na stanie w kolejkach. Do zmiany meldunku potrzebne będzie wypełnienie odpowiedniego formularza oraz dokument tożsamości. Aby się zameldować w nowym miejscu zamieszkania, będziemy musieli mieć ze sobą również dokument stwierdzający prawo do lokalu – akt własności, odpis z księgi wieczystej, decyzję administracyjną wyrok sądu lub umowę najmu. Nie można zapominać, że nie da się być zameldowanym w dwóch miejscach równocześnie, dlatego najpierw musimy się wymeldować ze starego lokum, by móc dokonać odpowiednich formalności w nowym.



Zmiana dowodu osobistego

Wraz z przeprowadzką konieczne jest uaktualnienie wszystkich naszych dokumentów tożsamości. Obecnie w dowodzie osobistym nie ma wpisanego miejsca zamieszkania, dlatego nie musimy go wymieniać. Podobnie takich danych nie ma w obecnych wersjach paszportów, nie ma więc konieczności zgłaszania się po nowy.

Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego

Po zmianie miejsca zamieszkania konieczne jest dokonanie zgłoszenia w nowym Urzędzie Skarbowym, o ile przeprowadzamy się na tyle daleko, że podlegamy pod inny. Powinniśmy pamiętać, że mamy tylko 7 dni na wysłanie takiej informacji do odpowiedniego urzędu. Niezbędne będzie wypełnienie zgłoszenia NIP-3.

Uaktualnienie informacji w bankach i u ubezpieczycieli

Wiele osób zapomina, że naszym obowiązkiem jest również uaktualnienie informacji w bankach. Wszędzie, gdzie mamy konta, jesteśmy ich współwłaścicielami czy też mamy lokaty, powinniśmy zgłosić nowe miejsce zamieszkania. Dzięki zrealizowaniu tych formalności mamy gwarancję, że poufna dokumentacja bankowa będzie przychodzić na właściwy adres i nie trafi w niepowołane ręce. Oprócz banków, poinformowani muszą zostać również nasi ubezpieczyciele.

Wymiana prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego

Formalnościami, których nie unikniemy, jest dokonanie odpowiednich zmian i wymiana dokumentów samochodu, takich jak wymiana prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Niestety wiąże się to z kosztami. Aktualnie za wydanie dowodu rejestracyjnego zapłacimy 54 złote. Na dokonanie tej zmiany mamy 30 dni. Co więcej, za brak wypełnienia tego obowiązku może nam grozić mandat do 1000 złotych, dlatego nie warto zapominać o tych formalnościach. Dodatkowo konieczne może być wymienienie prawa jazdy, choć tylko jeśli jesteśmy w posiadaniu starej jego wersji. W dokumentach wydawanych po 2019 roku nie ma już danych o miejscu zamieszkania, dlatego w związku z przeprowadzką nie muszą być zmieniane. Oczywiście jest wiele innych sytuacji, gdy nadal leży na nas ten obowiązek (np. po zmianie nazwiska).



Zmiana danych w umowach

Po przeprowadzce może się okazać, że zmuszeni będziemy do zmiany danych w ważnych umowach. Warto zastanowić się, jakie dokumenty podpisywaliśmy i gdzie uaktualnienie miejsca zamieszkania może mieć duże znaczenie. Z pewnością konieczne będzie wypowiedzenie umów z dostawcami mediów jak internet, gaz, prąd i wszystkich innych, przypisanych do naszego lokum. W zależności od sytuacji dokumentację możemy przepisać na nowych lokatorów lub po prostu wypowiedzieć. Warto to ustalić wcześniej, zanim zgłosimy się do dostawców mediów. Nie zapominajmy również o zgłoszeniu przeprowadzki do naszej spółdzielni mieszkaniowej, szczególnie jeśli opuszczane mieszkanie było naszą własnością. Z kolei wyprowadzając się z budynku jednorodzinnego czy domu, warto pamiętać o zgłoszeniu zmian w umowie z przedsiębiorstwem zajmującym się wywozem nieczystości i śmieci.

Przeprowadzka a informacja dla Urzędu Miasta

Kolejnym miejscem, w którym należy dokonać zmian w przypadku wyprowadzki z mieszkania czy domu, będącego naszą własnością, jest zgłoszenie w Urzędzie Miasta. Wiąże się to z obowiązkiem opłacania podatku od nieruchomości. By nie dopuścić do sytuacji, że przegapimy tę opłatę, warto możliwe szybko aktualizować dane o miejscu zamieszkania i własności w Urzędzie Miasta.

Stopka autorska
Artykuł został przygotowany przy współpracy z Transpec Przeprowadzki, firmą świadczącą usługi z branż Transport i Przeprowadzki, działającą na terenie Krakowa i Małopolski

 

Popularne artykuły

Exit mobile version