Producenci żywności doskonale zdają sobie sprawę, że duża konkurencyjność w branży spożywczej wymaga od nich stałego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Dlatego coraz więcej firm stawia na nowe technologie produkcji i zdobienia opakowań takie jak IML. Na czym polega technologia In-Mould Labelling? W jaki sposób etykieta wpływa na wybory konsumenckie potencjalnych klientów? Sprawdziliśmy!
Co to jest IML?
IMLto skrót od angielskich słów In-Mould Labelling. Proces zdobienia opakowań przebiega w sposób automatyczny w zaawansowanych technologicznie urządzeniach. Dlaczego jest tak innowacyjny? Umożliwia połączenie etykiety z pojemnikiem w trakcie produkcji opakowania. Dzięki temu, że oba elementy powstają z tego same tworzywa, są zespolone w jedną, nierozerwalną całość. Tak stworzona etykieta w przeciwieństwie do tradycyjnej, papierowej, jest odporna na zarysowania, uszkodzenia mechaniczne, wilgoć, promieniowanie UV i zabrudzenia.
Nie chłonie wody i nie blaknie pod wpływem działania promieni słonecznych. Dzięki temu opakowanie dociera do rąk klientów w takim stanie, w jakim opuściło zakład produkcyjny. Ponadto pojemnik wraz z etykietą może trafić do tego samego kosza na odpady. W pełni podlega procesom recyklingu, co jest szczególnie istotne ze względu na ochronę środowiska.
IMLw służbie marketingu
Wzrost świadomości konsumenckiej, który obserwujemy od kilku lat nie tylko w branży spożywczej, wpłynął na cały rynek. Dla wielu klientów cena przestała być głównym kryterium wyboru produktu. Duży wpływ na konsumenckie wybory ma jego skład, funkcjonalność opakowania, design etykiety, a nawet polityka ekologiczna firmy, która wprowadziła go na rynek. Etykieta nie pełni wyłącznie funkcji informacyjnej. Jest także nośnikiem treści marketingowych.
Za jej pomocą stojący na sklepowej półce produkt może zaprezentować się potencjalnemu klientowi z jak najlepszej strony. Wysokiej jakości etykieta doskonale nadaje się dla produktów z segmentu premium, po które sięgają najbardziej wymagający klienci.
Dla świadomych konsumentów ważny jest także aspekt ekologiczny. Nie da się jednak całkowicie zrezygnować z plastiku. Zastąpienie całego tworzywa sztucznego, jakie codziennie powstaje na całym świecie, innymi, biodegradowalnymi materiałami, wymagałoby m.in. gwałtownego zwiększenia wycinki lasów i większego zużycia wody.
Wiele firm (takich jak Plast-Box) stara się jednak jak najbardziej ograniczyć zużycie surowca, wypuszczając na rynek opakowania z regranulatu i proponując zadruk etykiety IML na 50% powierzchni opakowania. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć zużycie plastiku, emisję CO2 do atmosfery, a także obniżyć koszt produkcji pojedynczego opakowania.
Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z plast-box.com