Lifestyle

Szczepienia na COVID-19 – jak organizować pracę w przychodni

Opublikowano

-

Od początku roku trwa zakrojona na szeroką skalę akcja szczepień przeciw COVID-19. Punkty szczepień mogą być zorganizowane w różnych placówkach medycznych. Jednak by móc szczepić pacjentów, należy spełnić wiele wymagań, które zostały ustalone przez Ministerstwo Zdrowia. Co więcej, muszą zostać opracowane harmonogramy szczepień, oraz dokładnie ustalone terminy szczepień wszystkich pacjentów. Pracy wiele, problemów jeszcze więcej. Jak można usprawnić organizację pracy w przychodni, w tym czasie?



Najważniejsze wytyczne dla punktów szczepień

Ministerstwo Zdrowia opracowało obszerną listę zaleceń, które muszą spełnić punkty szczepiące przeciwko COVID-19. Szpitale i przychodnie przygotowując się do szczepień, muszą mieć możliwość zaszczepienia dość dużej ilości osób w krótkim terminie również w weekendy. Muszą także zapewnić osobom zaczepionym oddzielną przestrzeni, w której będą mogły odczekać wymagany czas po podaniu szczepionki. W poczekalni zaś, w której gromadzą się osoby oczekujące na jej podanie, ma być możliwość zachowania bezpiecznej odległości 1 metra.

Co więcej, pracownicy placówki mają obowiązek zadbać o dokładną dezynfekcję sprzętu medycznego po wizycie każdego pacjenta. Dodatkowo regularnie i kilkakrotnie w ciągu dnia powinny być czyszczone powierzchnie klamek, poręczy, krzeseł w poczekalni oraz gabinecie lekarskim.

By zapobiegać ewentualnemu rozprzestrzeniania się wirusa, wszystkie pomieszczenia powinny być wietrzone przynajmniej raz na godzinę.

Opracowywania harmonogramu szczepień

By spełnić założenia, o których była mowa w punkcie powyżej, harmonogram szczepień musi być niezwykle staranie opracowany i wyznaczać pacjentom, nie tylko datę, lecz również godzinę, w jakiej mają się stawić do punktu szczepień. Ma to na celu zminimalizowanie ilości oczekujących w placówce, by nie doszło do ewentualnego przeniesienia wirusa.

Co więcej, pomiędzy mniejszymi grupami osób, chociaż raz na godzinę muszą być pozostawione przerwy na dokładniejsze oczyszczenie gabinetu oraz jego wywietrzenie.

Dodatkowo kwestię tworzenia harmonogramu utrudnia sama specyfika produktu, który musi być przechowywany w bardzo niskich temperaturach, a fiolki po rozmrożeniu mogą stać w lodówce tylko przez krótki czas. Dlatego tak istotne jest wyszczepienie grupy pacjentów w określonym czasie, który obejmuje około 5 dni w przypadku produktu firmy Pfizer, oraz 30 dni Moderny.



Dodatkowo fakt opracowywania harmonogramów utrudniają kwestie logistyczne. Często zdarzają się jedno lub dwudniowe opóźnienia w dostawach szczepionki, przez co zaplanowane szczepienia muszą być np. przesunięte.

Najskuteczniejszym organizacyjnym rozwiązaniem, jest ustalenie dnia lub dni, w którym będą szczepione kolejne grupy pacjentów. Z ewentualną możliwością przesunięcia na weekend w razie opóźnień w transporcie szczepionki.

Przygotowanie pacjenta do szczepienia

Każdy pacjent, który ma ustalony termin szczepienia, powinien dostać potwierdzenie telefoniczne lub SMS o dokładnej dacie i godzinie. Warto również przeprowadzić z pacjentem konsultację telefoniczną, by sprawdzić, czy nie ma ewentualnych przeciwwskazań do jej podania. Dotyczy to przede wszystkim seniorów oraz osób przewlekle chorych.

Dodatkowo pacjenci powinni również zostać poinformowani o ewentualnych efektach poszczepiennych.

W dniu szczepienia pacjent musi stawić się w placówce nieco wcześniej i wypełnić specjalną ankietę oraz porozmawiać lekarzem kwalifikującym do szczepienia. Każda osoba oczekująca na szczepienie w placówce musi zachować bezpieczny odstęp, a nade wszystko jest zobowiązana do noszenia maseczki. Po szczepieniu zaś musi na spokojnie odczekać 30 minut, by sprawdzić, czy nie dochodzi do reakcji poszczepiennej NOP.

Narzędzia ułatwiające organizację szczepień w przychodni

Jak widać punkty szczepiące przeciw COVID-19 muszą spełnić wiele wymagań i pilnować wielu istotnych kwestii. Na szczęście dzięki oprogramowaniu dla przychodni i gabinetów medycznych wiele z tych działań można usprawnić.

Przede wszystkim oprogramowanie medyczne zawiera pełną dokumentację dotyczącą pacjentów, dzięki temu lekarz może na spokojnie sprawdzić jego sytuację zdrowotną i nie potrzebuje zazwyczaj dodatkowej dokumentacji. Co więcej, elektrofoniczne kalendarze wizyt znacznie ułatwiają opracowanie harmonogramu szczepień, a automatycznie wysyłane do pacjentów SMS-y powiadomią o dacie i godzinie szczepienia.

Więcej o tym, w jaki sposób aplikacje medyczne ułatwią działanie przychodni, można znaleźć na stronie https://medchart.pl/.

Popularne artykuły

Exit mobile version