58 procent mieszkańców regionu świętokrzyskiego ogląda firmy przez internet, 38 procent słucha muzyki, ale to i tak nie przebija zakupów w sieci. Robi je 3/4 z nas. Tak wynika z najnowsze raportu #RegionyNEXERY2019. Ankieterzy przepytali pół tysiąca osób.
Mieszkańcy vs. limity
Ponad połowa użytkowników internetu mobilnego z województwa świętokrzyskiego przyznała, że przekraczanie limitów łącza zdarza im się regularnie. W przypadku blisko 30 procent badanych ma to miejsce raz na 2-3 miesiące. Jedynie 40 procent uczestników badania jest w stanie zaspokoić swoje potrzeby w zakresie eksploracji sieci bez przekraczania limitów pakietu danych.
Wpływ na taki stan rzeczy z pewnością ma wciąż niewystarczająco rozbudowana infrastruktura szybkiego internetu, umożliwiająca nielimitowaną transmisję danych poprzez łącza stacjonarne.
– Nierzadko wiec łączność mobilna jest jedynym sposobem na dostęp do nowych form cyfrowej rozrywki, edukacji online czy komunikacji za pośrednictwem internetu – mówi Jacek Wiśniewski, prezes Zarządu NEXERY.
Praca w wydaniu tradycyjnym
W regionie świętokrzyskim rozpoznać można również największe przywiązanie do tradycyjnego modelu pracy. Jedynie 10 procent mieszkańców pracuje zdalnie. Aż 3/4 mieszkańców nigdy nie miało z nią do czynienia. To o kilka punktów procentowych więcej niż w pozostałych regionach.
Z raportu wynika, że w świętokrzyskiem jest stosunkowo wysoki odsetek osób, które nie wiedzą, co kryje się pod pojęciem pracy zdalnej (45%). Może to wynikać nie tylko z utrudnionego dostępu do szybkiego internetu, ale także struktury zawodowej. Według danych GUS aż 38,6% mieszkańców województwa świętokrzyskiego pracuje w rolnictwie. Ponadto, region boryka się też z dość wysoką dynamiką wyludniania.
E-urzędy z dużym potencjałem
Co stanowi główną barierę w popularyzacji usług e-administracji w regionie świętokrzyskim? Brak dostępu do sieci oraz słabe parametry łącza. Twierdzi tak aż 42% samorządowców pracujących w lokalnych jednostkach administracji publicznej. Z pewnością więc inwestycje w sieć światłowodową pozytywnie wpłyną na popularyzację e-administracji. Zwłaszcza, że badania wskazują, że mieszkańcy chętnie by z niej skorzystali.
Najwięcej, bo prawie trzy czwarte mieszkańców świętokrzyskiego (74%) twierdzi, że osobiste wizyty w urzędach w celu załatwienia swoich spraw trwają zdecydowanie zbyt długo. Identycznie przedstawia się też odsetek samorządowców, którzy są przekonani, że udostępniane poprzez serwisy rządowe e-usługi są łatwe w obsłudze.