Jak najlepiej promować zasady kulturalnego podróżowania koleją? Pasażerowie uważają, że najlepszy jest bezpośredni przykład, jaki dają sobie wzajemnie. To ważne, ponieważ zdarza się, że podróżni wybierając pociąg czy inny środek transportu zbiorowego, zapominają o przyjętych społecznie zasadach kulturalnego podróżowania.
Pociąg to miejsce publiczne. Niestety zdarza się, że wchodząc do składu wiele osób zapomina, że w podróży będą im towarzyszyć inni. Za najbardziej irytujące zachowanie, użytkownicy Strefy Ciszy uznali głośne rozmowy pomiędzy współpasażerami (39% wskazań) oraz rozmowy przez telefon (34% osób). Podróżujących denerwuje także włączony dźwięk w urządzeniach (laptopach, telefonach komórkowych), głośne słuchanie muzyki, a nawet głośne używanie klawiatury.
Czy napominamy współpasażerów?
50% pasażerów zwraca uwagę współpasażerom na niewłaściwe zachowanie, a 21% zwraca się do obsługi pociągu z prośbą o interwencję. Z drugiej strony jednak aż 32% ignoruje niestosowne zachowanie, a 16% deklaruje, że nigdy nie zwróciłoby uwagi drugiej osobie. Wynika to z obawy o wywołanie kłótni w przestrzeni publicznej (47% wskazań), z odczucia braku sensu takiej interwencji (30%), strachu przed urażeniem współpasażera (29%), a czasem po prostu ze wstydu czy braku odwagi (23%).
Strefa Ciszy PKP Intercity jest to przykład miejsca, które ma zapewnić pasażerom spokojną i komfortową podróż. Jeśli zaś stykamy się z łamaniem zasad savoir-vivre’u w podróży, można taktownie zareagować i poprosić o uszanowanie wspólnej przestrzeni. Nawzajem możemy dawać sobie dobry przykład i to jest najlepsza forma promowania dobrych obyczajów, nie tylko podczas podróży pociągiem – mówi Adam Jarczyński z Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety, autor bloga dobremaniery24.pl.
Kulturalne podróżowanie wychodzi od samych podróżnych
Zdaniem ankietowanych pomocne w ograniczaniu łamania zasad ciszy i spokoju, okazują się komunikaty przekazywane przez personel pociągu oraz komunikaty wyświetlane na ekranach informacyjnych. Dodatkowo od kwietnia 2016 roku, tj. od czasu uruchomienia Strefy Ciszy, w składach Pendolino rozwieszono blisko 10 tys. informacyjnych ulotek z zasadami kulturalnego podróżowania. Jednak nieocenioną rolę przypisuje się bezpośredniemu przykładowi, jaki dają sobie sami podróżni. Blisko 40% pasażerów Strefy Ciszy uznaje, że jest to najskuteczniejszy sposób promowania zasad kulturalnego podróżowania.
PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik w Polsce wprowadził do pociągów Strefę Ciszy, ponieważ wiemy, że cisza i spokój są tym czego oczekują i co cenią sobie nasi pasażerowie w czasie podróży. Na potrzebę promowania zasad kulturalnego podróżowania wskazuje aż 99% zapytanych o to pasażerów. Obsługa pociągów Pendolino dba o to, żeby pasażerowie Strefy Ciszy byli usatysfakcjonowani podróżą, ale najlepszymi ambasadorami tych stref okazują są sami podróżni – podkreśla Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Strefy ciszy w innych państwach
Strefa ciszy to idea wprowadzona także w innych państwach na świecie. Jednym z wyróżniających się przykładów w tym zakresie jest Japonia, w której w pociągach dalekobieżnych – w tym również w Shinkansenie – obowiązuje ogólny zakaz rozmawiania przez telefon w przedziałach. Rozmowy telefoniczne mogą odbywać się wyłącznie na końcu wagonu w wyznaczonej do tego strefie. Jeśli Japończycy prowadzą rozmowy ze współpasażerami, to ściszają głos. W Europie przykłady stref ciszy znajdziemy m.in. w Niemczech, gdzie stosuje się osobne przedziały czy nawet wagony dla osób, które cenią sobie podróż w ciszy i spokoju. Ciekawy system obowiązuje również w Szwajcarii. Tam w strefach ciszy obowiązuje także zakaz słuchania muzyki czy oglądania filmów – nawet przy użyciu słuchawek.